Prag.
En forårstur til Den gyldne stad.
Info: Alle billeder kan ses i større format ved at klikke på dem.
De mørke kolde vinteraftener var gået med at planlægge en tre ugers forårstur til Toscana, meeen....det går desværre ikke altid som planlagt.
Bjarnes arbejde tillod alligevel ikke, at vi kunne holde ferie i april, så alternativet blev en uges ferie i maj i forlængelse af St.Bededag, hvor vi valgte at tage en tur til Prag.
Dagen før var alt pakket og klart, så efter arbejdstid torsdag den 3 maj, blev Hobbyen hurtigt hægtet på krogen, og så gik det ellers sydover.
Ruten gik over Neumünster, Berlin og Dresden, med en overnatning undervejs.
Efter 275 km`s kørsel kørte vi ind til en overnatning på Camping Weisser Brunnen. http://www.naturcamping-weisser-brunnen.de
Pladsen ligger ca. 5 km fra motorvejen, i naturskønne omgivelser ved skov og sø.
Campingmutter stod for indskrivningen, og da vi afregnede med det samme, (pris 17 euro uden strøm) kunne vi køre næste morgen, så tidligt det passede os
Så blev campingfatter hidkaldt, han bød velkommen med håndtryk til os begge, og forklarede at han ville vise os på plads. Derpå marcherede han foran vores bil og anviste os et stort græs areal direkte ved søen, som var forbeholdt transitpladser. Jamen altså, sikken service.
Næste morgen er vi klar til afgang kl. 7. Vi er hurtigt tilbage på motorvejen, og så går det videre, uden de store oplevelser, over Berlin og Dresden. Selv om det er fredag, og der er vejarbejde flere steder, slipper vi for stau problemer.
Ved den sidste rasteplads før den tjekkiske grænse, kører vi ind for at købe den obligatoriske vignet. Den koster 13 euro for 10 dage, og vi får en udførlig instruktion i placering, påførsel af bil nummer m.m. God service.
Der er en fin motorvej næsten hele vejen til Prag. Dog mangler et lille stykke mellem Teplice og Litomerice, hvor vi kommer ud på nogle mindre og snørklede veje. Her ser vi, at der stadig er områder på landet, hvor udvikling og velstand er årtier tilbage.
Da vi sidst på eftermiddagen er på vej ind i Prag, er der vejarbejde. Det får vores GPS, der åbenbart kender alle smutveje, til at lede os ind gennem centrum, lige forbi Wenzelpladsen - jow jow, det var da bestemt en oplevelse.
Chaufførens humørbarometer skiftede hurtigt fra til
Vi har valgt at bo på Sunny Camp som ligger i udkanten af Prag, i forstaden Stodulky.
Pladsen ligger i en baghave, og trods omgivet af boligblokke, er det en lille, hyggelig, velordnet og rolig plads.
Der er meget fine toilet og badeforhold, som holdes pinligt rene dagen lang.
Få hundrede meter fra pladsen ligger et LIDL supermarked, så der er gode indkøbsmuligheder tæt på.
( Pladsen er desværre lukket året efter vores besøg.)
Når vi tager på storbyferie, vælger vi primært plads efter, at der skal være let adgang til offentlige transportmidler til centrum.
Fra Sunny Camp er der kun 500 m til metrostation Luka, hvorefter man er i Prags centrum på 25 min.
Billetter til metroen kan købes på campingpladsen, en enkelt billet til centrum koster 24 czk, og en 1 dags billet, der gælder 24 timer til metro, busser og sporvogne koster 110 czk.
På vores første tur ind til centrum, sætter vi først kurs mod Stare Mesto, Prags ældste og historiske bydel. Vi går rundt i de krogede og brostensbelagte gader, og imponeres over de fantastisk flotte udsmykkede husfacader.
Da vi når hen til til Det gamle rådhus med det berømte astronomiske ur, skal vi, som alle andre turister, lige overvære det mekaniske spil.
Lige ved siden af, ligger den utrolig smukke rådhusplads med Tyn kirken, hvor Thyco Brahe ligger begravet.
Fra Rådhuspladsen følger vi turiststrømmen mod Karlsbroen. Den smukke gamle stenbro over Moldau, forbinder de to bydele Stare Mesto og Mala Strana.
Grundstenen til Karlsbroen blev lagt år 1357 den 9 juli kl. 5.31. Datoen kan omskrives til 135797531, og er ifølge astrologien en lykkebringende kombination, idet den læses ens forfra og bagfra.
Broens 30 statuer, der iøvrigt er kopier, er ved at være hårdt medtaget af vind og vejr, men man er så småt påbegyndt en renovering.
Idag kører vi en tur til Tjekkiets største borg Karlstein.
Borgen ligger højt hævet over den lille by Karlstein. Man parkerer på en p-plads ved foden af byen, og derefter kan man gå eller køre med hestevogn, de ca 2 km op til selve borgen.
Vi tog turen på gåben, og det er en hyggelig tur op gennem en gade, hvor næsten alle de små gamle huse er omdannet til butikker og restauranter.
Borgen blev bygget i det 14 årh. af Kejser Karl den 4, og skulle bl.a. bruges til at opbevare kronjuvelerne og rigets skatte. Derfor er nogle af borgens rum bygget med 7 meter tykke mure.
Dagens første etape går til bydelen Nove Mesto, som betyder Nye by. Navnet skal nu ikke tages for bogstaveligt, for den blev grundlagt i 1348. Vi skal lige se Det dansende hus, en moderne bygning, der symboliserer Moldaus bølger.
Efter en slentretur langs Moldau, fortsætter vi ud til det jødiske kvarter Josefov. Jøderne i Prag har deres egen særdeles traumatiske historie, idet et lille fåtal overlevede 2 verdenskrig. De fleste endte deres dage i Theresienstadt. Hitler havde besluttet at Josefov skulle være "Museum over En uddød race", derfor står 6 gamle synagoger og den jødiske kirkegård uskadte.
Fra Josefov kvarteret går vi over broen Manesuv Most, til Kampa området. Nogle kalder det Prags svar på Venedig, da der løber en lille kanal igennem kvarteret. Her er rigtig hyggeligt, og knap så overrendt af turister.
Flere dage med lange traveture er begyndt at kunne mærkes i benene, så idag bruges formiddagen på restitution. Det foregår bedst henslægt i stol med en god bog, og med kaffe og snolder indenfor rækkevidde.
Efter frokost er vi dog "fit for fight" igen, og så går turen atter til centrum, hvor vi vender tilbage til Kampa området.
Idag går turen op til Prag borgen. Et kæmpemæssigt borgkompleks, der siges at være verdens største. På området ligger centreret om tre borggårde, et palads, tre kirker, et kloster samt flere slotshaver, så der er nok at se på.
Det er muligt at komme indenfor og bese alle herlighederne mod entre. Vi valgte dog bare at slentre rundt, og nyde det hele udefra. Indgang til Skt. Vitus katedralen er gratis.
Et besøg i Prag indbefatter selvfølgelig også en sejltur på Moldau. Rigtig mange steder langs floden udbydes sejlture af forskellig varighed.
Vi fik "pruttet" prisen ned fra 250 czk pr.person til 200 czk, for ca. 1 times sejlads. På turen passerer vi flere af Prags ialt 17 broer.
Ferietid går så hurtigt - det er allerede vores sidste hele dag i Prag, og vejret viser sig fra sin smukkeste side. Vi har planlagt en aftentur i byen, så dagen bruges på lidt souvenir indkøb= tjekkiske pølser og øl . Vi får pakket teltet ned, får afregnet og så bliver der også tid til at nyde solen.
Sidst på eftermiddagen går det så for sidste gang med metroen til centrum.
Vi er nået om til Den gamle Rådhusplads, og har besluttet at vi denne sidste aften i byen, vil flotte os med et aftensmåltid på en af strøg restauranterne. Billigt er det ikke her, men udsigten fejler bestemt ikke noget. Til trods for vi ikke er videre imponeret over det tjekkiske køkken, er vi enige om at bestille noget lokalt.
Efter aftensmaden tager vi en sporvogn ud til Vystavistye, som er Prags udstillings og messe område. Lapidarium Narodniho museet er kåret som et af verdens 10 smukkeste, og at se udefra virker det berettiget - en fantastisk flot bygning.
Ved siden af ligger Industripalæet, også en smuk bygning i Art Nouveau stil.
Vi er taget herud for at se Krizikova fontænen, Europas største med 4500 vanddyser og 1500 projektører, en forestilling varer 1 time, og er et orgie i vand, lyd og lys.
Efter forestillingen tager vi med sporvognen tilbage til centrum. Aftenen er lun og dejlig, så vi slentrer lidt rundt og nyder at opleve byen by night.
Så takker jeg af for denne gang.
Det er blevet tid til at sige farvel til Prag, og slutte denne rejseberetning.
Prag er virkelig en smuk by, med en venlig og imødekommende befolkning. Det er stadig billigt at handle her, sammenlignet med danske priser - og her er ingen fedtafgift.
Turen hjem gik uden problemer, med en overnatning på en rasteplads ved Hamborg.
Turens længde: ialt kørt 2004 km.