Mosel.

Efterårsferie 2012.

Fredag 5 oktober.

Vi kører fra Assens kl. 15 - forude venter 1 uges efterårsferie ved Mosel.
Regnen siler ubønhørligt ned, men det ødelægger nu ikke glæden ved igen at være afsted med campingvognen.
Vi har planlagt at nå på den anden side af Hamborg, inden vi stopper for en overnatning, men da vi nærmer os Elbtunnellen, advares der om 17 km stau.
Det har vi nu ikke lige lyst til at bruge et par timer på, så vi ændrer planer, og vælger istedet at tage en overnatning på Knaus Campingpark Hamburg, der ligger bag det store Ikea ved A7.

Ankommet til Knaus Campingpark Hamburg.
Os der kun skal have en enkelt overnatning bliver placeret på nogle lange smalle transitpladser, hvor det ikke er nødvendigt at spænde fra.

Regnen siler ned, så vi hygger indendøre med ribbensteg og en god rødvin.
Imens tikker en sms ind fra Joan. De er på vej hjem fra Alsace, og vil lige ønske os god ferie. Hyggeligt - tak for det Joan smiley

Lørdag morgen er vi tidligt oppe, i håb om at slippe gennem Elbtunnellen, inden den store morgentrafik sætter ind. Vi får afregnet i receptionen, og må slippe 29,30 euro for en overnatning frown Ups, så er den overnatning da godt nok også betalt.
Kl. 8, det regner stadig, men vi suser under Elben uden ret megen trafik, og så går det ellers videre via A1 mod Mosel.

Efter at have kørt i regnvejr det meste af dagen klarer det endelig op da vi, sidst på eftermiddagen, ankommer til camping Rhein Mosel i Koblenz. http://www.camping-rhein-mosel.de

Så er vi på plads - på første parket yes

Udsigten fra vores plads op til fæstningen Ehrenbreitstein.

Campingpladsen vi bor på, ligger lige hvor Rhinen og Mosel løber sammen. Vi har fået en plads i første række, og har en fantastisk udsigt til Deutsche Eck med den store rytterstatue af Kejser Wilhelm 1. og til Festung Ehrenbreitstein. Begge dele er illumineret efter mørkets frembrud, det er bare rigtig flot.
Dagen lang er der masser af aktivitet på vandet, hvor bl.a. kulpramme og masser af store krydstogtskibe passerer forbi i en lind strøm.

Selve pladsen er total renoveret i 2011, og alt fremtræder pænt og velholdt. Der er en lille restaurant med stor udendørs terrasse, som er velbesøgt hver aften, god mad til rimelige penge, og med udsigt til Mosel.

Der er mulighed for at bestille morgenbrød i receptionen, og derudover er der gode indkøbsmuligheder i nærheden, da der ligger et velassorteret Netto supermarked med bager afd. kun 5 minutters gang fra pladsen.

Reception og restaurant. De hvide plastik pavilloner pynter nu ikke på de ellers flotte nye bygninger.

Sanitetsbygningen er også af nyere dato, og rengøringen OK.

I dag vil vi over og kigge lidt på Koblenz Altstadt. Den ligger ovre på den anden side af Mosel, men det er nu ikke noget problem, for lige udenfor campingpladsen kan man tage med den lille båd Liesel. Den sejler i fast rutefart dagen lang og for den beskedne sum af 1 euro, kommer man lige over til Deutsche Eck.
Nemt, billigt og så behøver man ikke bekymre sig om bytrafik, parkering osv.

Fähre Liesel sejler i fast rutefart mellem campingpladsen og Deutsche Eck.

Der sejles non stop mellem kl.8 og 19.
Overfarten tager et par minutter og koster 1 euro pr. person.

Deutsche Eck med det enorme (37 m høje) monument af Kejser Wilhelm 1.
 

Deutsche Eck, hvor Rhinen og Mosel løber sammen. Ovre til venstre ses "vores" campingplads.

Et kig fra Deutche Eck ned ad Mosel.

Basilika St. Kastor er den største kirke i Koblenz.

Høsten fejres med et en flot kæmpe dekoration med alle tænkelige grøntsager og frugter.

Koblenz er en af Tysklands ældste byer, grundlagt af romerne, og desværre hårdt medtaget af 2. verdenskrig. Heldigvis har en del af de smukke gamle huse overlevet.

Jamen en karnap eller to må man da have.

En af byens smukke barokke karnapper.

Fra Deutsche Eck tager vi med kabelbanen op til Festung Ehrenbreitstein.

Ehrenbreitstein.

Ehrenbreitstein.

Fra Ehrenbreitstein har man den fantastiske udsigt til hjørnet hvor Rhinen og Mosel løber sammen, og man kan med det blotte øje se, hvor vandene skiller.
 

Mørke skyer trækker truende sammen over det store fæstningsanlæg, heldigvis blev det ved truslen.

Vores første tur ned langs Mosel går til Beilstein. Den lille by med sine 136 indbyggere, skulle efter sigende være en af Mosels absolutte perler, og den er virkelig meget charmerende.

Her er små kringlede gader, snørklede trapper, hyggelige baggårde og ovenover det hele troner borgruinen Mettermich.

Ankommer til den lille hyggelige by Beilstein.

Baggårde med bindingsværk, vinranker og overdådige pelargonier,
jamen det er da den rene idyl.

Smalle brostens belagte stræder,
selv gadebelysningen holder stilen.

Kig indenfor i Galleri 13, eller nyd solen på den røde bænk.

Beilstein har skam også sit eget "strygejern".

Trods sin beskedne størrelse er her mange hyggelige spisesteder og vinoteker.


Idag vil vi køre en tur til Cochem, som er en af de lidt større og mest besøgte byer ved Mosel.
En køretur langs Mosel er bare så smuk, stejle skråninger med velplejede vinmarker, hyggelige byer, gamle borge og campingpladser ligger som perler på en snor.

Så er vi igen på vej ned langs Mosel.

Transporten af druer fra de stejle skråninger, klares med en special konstrueret tandhjulsbane.

Markedspladsen i Cochem.

Byens barokke rådhus er fra 1700 tallet.

Vi nyder det gode vejr, og årstidens store specialitet -
Federweisser mit zwiebeltorte. 

Så er det tid til at se på et af byens mange vin udsalg.

På besøg i et af byens mange Weinverkauf, og man er ikke fedtede med smagsprøver cheeky

Højt hævet over Cochem troner byens vartegn, borgen Reichsburg.
Man kan vælge at tage den strabaserende tur derop på gåben, eller den mere magelige med det lille turist tog - vi valgte det sidste blush
Reichsburg blev bygget i 1000 tallet, ødelagt af franske tropper i 1689, og igen genopbygget i 1868.
Man kan kun komme ind på borgområdet og ind i selve borgen, ved at tage med på en guidet rundtur. Trods vore relative beskedne tysk kundskaber var det faktisk en ret spændende rundvisning.

På vej op til Reichsburg.

Reichsburg blev bygget i 1000 tallet.

Borggården.

Tårne, spir og karnapper i massevis.

Interiøret er mørkt og rustikt.

Udsigten ned over Cochem og Mosel er formiddabel.

Idag går turen ned langs Mosel til Bernkastel-Kues. Som mange andre byer langs Mosel har byen et dobbeltnavn, som skyldes at den består af to bydele beliggende på hver sin side af Mosel og forbundet via en bro.

Byen har en stor vinproduktion, og er kendt for sine fine Riesling vine.
Især bydelen Bernkastel er unik med sine maleriske bindingsværkhuse i de smalle gader.

Allerede ved ankomst til Bernkastel, får man et praj om, hvad der venter af  bindingsværks idyl.

Bernkastel anno 1640.

Bernkastels 400 år gamle markedsplads.

Bernkastel.

Bernkastel.

På hjemvejen lægger vi lige vejen forbi Traben Trarbachs karakteristiske byport.

I dag tager vi så feriens sidste tur over til Koblenz. Vi slentrer lidt rundt i Altstadt, får lige checket strøgbutikkerne en ekstra gang, og nyder en sidste Federweisser på en cafe i Rådhusgården.

Barokke huse med flotte karnapper.

Butik med kunsthåndværk, nøjedes dog med at kigge smiley

Der er gang i handlen på grønttorvet.

Et af byens gamle huse.

Her kan man se, hvor højt vandet har stået ved de oversvømmelser, der af og til rammer området.

På Rhinpromenaden ligger denne pompøse bygning.

Hermed slutter vores campingsæson så for i år.
Tak til alle jer, der har haft lyst til at læse med
- måske vi ses igen næste år ? 

Så er det blevet tid til at sige farvel til Mosel. Sådan en uges ferie går jo bare alt for hurtigt, vi må desværre hjem til campingpladsen og pakke ned.
Mosel har været et dejligt bekendtskab.
Koblenz er nok ikke lige det mest centrale sted at bo for udflugter til Mosels hyggelige byer, men camping Rhein-Mosel er en dejlig plads og med en perfekt beliggenhed, når det gælder udsigt til trafikken på både Mosel og Rhinen. 

Turens længde - vi har ialt kørt 2018 km.


 

Hjemmeside fra e-hjemmeside.dk