Italien rundt 2016
I årevis har vi drømt om denne tur
I månedsvis har vi planlagt
I ugevis har vi pakket
I dag er der afgang
Det var på en campingtur til Gardasøen i sommeren 1998, at vi første gang stiftede bekendtskab med Italien. Det var kærlighed ved første blik, og gammel kærlighed ruster som bekendt aldrig.
Siden er det blevet til mange ferieture til støvlelandet, primært Norditalien, som afstandsmæssigt har været overkommeligt med en 3 ugers ferie til rådighed.
Nu er vi begge gået på efterløn, og en mangeårig drøm om at rejse Italien rundt skal udleves.
Fra drøm til planlægning.
I løbet af vinteren har vi planlagt turen i grove træk.
Rejsebøger samlet gennem årene er blevet genlæst og nye indkøbt.
Internettet er blevet gennemtrevlet i søgen efter seværdigheder og campingpladser, og ikke mindst har vi fundet god inspiration fra andre campisters hjemmesider.
Da vi forventer at være afsted 8-10 uger, synes vi umiddelbart, at vi har oceaner af tid til at se alt det, der lyder spændende. Vi bliver dog hurtigt klogere.
Italien er det land i hele verden, der har flest seværdigheder på Unescos verdensarvliste, så selv om vi har mange uger til rådighed, må vi nok erkende, at det bliver nødvendigt at prioritere, også temmelig hårdt.
Ruten planlægges til at gå ned langs vestkysten, videre til Sicilien og op langs østkysten hjem.
Vi har i grove træk planlagt, hvor vi vil gøre ophold og har fundet campingpladser centralt placeret ift. udvalgte seværdigheder.
Altsammen dog med plads til ændringer undervejs.
Turens eneste absolutte must er, at overholde en aftale i Rom i perioden 16-23 april, hvor vi får besøg af vores søn, svigerdatter og barnebarn.
Fra planlægning til det praktiske.
Bil og campingvogn skal selvfølgelig være toptrimmet, så afsted med begge dele til serviceeftersyn og gastest.
Et udløbet pas må fornyes, og den nye Acsi bog erhverves, da vi primært vil satse på Acsi pladser.
Registreringsattester på bil og campingvogn checkes, og der tages et par ekstra kopier, bare for en sikkerheds skyld.
Forsikringer checkes, og der bestilles nyt rødt og grønt kort. Vores forsikringsselskab gør os iøvrigt opmærksom på, at hvis man er afsted mere end 60 dage, skal der tegnes ekstra forsikring. Det koster 60 kr pr. dag, men da vi jo ikke ved helt præcist, hvor længe vi er væk, får vi en aftale om, at vi kan det gøres undervejs enten via en mail eller et telefonopkald.
Betalingskort og kontanter. Vi medbringer Visakort, Mastercard samt et kontant beløb i euro, og forventer dermed at være dækket godt ind.
1. April 2016. Så oprandt dagen.
Første stop er, traditionen tro, kaffepause på Hylkedal rasteplads. Derfra går det videre til
proviantering hos Fleggård, inden vi smutter på A7 med kurs mod Soltau.
Vi har udset os camping Mühlenbach ved Soltau til første overnatning. Vi kender pladsen fra et tidligere besøg og beliggenheden, kun 2 km fra motorvejen, er perfekt til en enkelt overnatning. Tilmed er her fine og rene toilet-og badeforhold. Prisen er også OK. 17,70 euro alt incl. men ingen internet.
Pladsen har en stor fastligger afd. men også store let tilgængelige områder for nomader.
Efter en god nats søvn og lidt morgenmad er vi snart køreklar igen. Pigerne i receptionen synes, det lyder vildt spændende og ønsker os god tur, da de hører, vi er på vej til Sicilien.
Tilbage på A7 og så ellers derud af. Snart viser det sig dog, at en strækning på A7 i nærheden af Hannover er total lukket pga. noget vejarbejde, så vi ledes ud på en større omkørsel, hvor vi næsten er ude og runde Harzen.
Nå nå, heldigvis har vi jo ikke en stram tidsplan, så det ødelægger ikke humøret.
Ved 19 tiden er vi nået til Greding lidt nord for Ingolstadt. Her tager vi en overnatning på Camping Bauer-Keller, en plads vi har benyttet flere gange gennem årene, når vi har været på vej sydpå.
Pladsen ligger kun et par hundrede meter fra A9 og er ikke en "rigtig" campingplads, men et areal i tilknytning til hotellet er lagt ud til campingareal. Her kan man overnatte uden at koble fra og til billige penge. Her er fine toilet og bade forhold, og mulighed for el tilslutning.
Det har været en kold nat med temperatur lige omkring frysepunktet, så vi har været nødt til at have ultra heaten kørende på laveste blus. Vi medbringer 2 x 10 kg gas, men prøver at spare lidt på det, da vi ikke rigtig har nogen anelse om, hvor meget vi får brug for på turen.
Efter at have afregnet i hotellets reception, 15 euro incl. strøm og gratis internet, går det videre sydpå.
Inden vi forlader Tyskland, holder vi dog lige ind på en rasteplads med tankstation og får købt den obligatoriske vignette til Østrig. Pris 8,80 euro.
Da vi passerer grænsen til Østrig, kan vi se der enorm lang kø i nordgående retning. Der er indført grænsekontrol ind i Tyskland, hvorimod vi, der er på vej sydpå, triller ubesværet videre.
Herfra går det videre af den kendte rute over Europabrücke og op over Brennerpasset, hvor vi må betale 9 euro for at slippe gennem betalingsanlæget. Ydermere får vi en lille hilsen med i form af en lille skramme på cv`en.
Vi kørte gennem en af de smalle båse til biler, istedet for at vælge den bredere beregnet til lastbiler og cv`ere.
Sidst på eftermiddagen er vi nået til Bardolino ved Gardasøen. Sol og 25 gr.
Vi tager en overnatning på Camping Cisano, som vi kender fra tidligere besøg. Pladsen er med i Acsi ordningen, så vi giver 17 euro for en overnatning. Internet er mod ekstra betaling, men vores erfaring fra et tidligere besøg på pladsen er, at det er meget ustabilt, så det vil vi ikke betale for.
Om aftenen skal vi selvfølgelig en tur ned på stranden og nyde solnedgangen.
Her er simpelthen de mest fantastiske solnedgange som, på denne årstid, kan nydes meget præcist kl. 20.30.
Nu glæder vi os til imorgen, hvor vi for alvor begiver os ud i, for os, nye ukendte områder.
Vi skal videre til Toscana, og det kan du læse om her :
http://www.feriejensen.dk/side.asp?Id=247255