Holland sydvest

Forårsturen 2017.

Skærtorsdag 13 april.

Så tager vi hul på en ny campingsæson, og det bliver med endnu en forårstur til Holland og Camping Koningshof. Da vi har været her både i 2013 og 2014, kan det jo virke, som om vi ikke har fantasi til andet, men Holland på denne årstid, med alle de blomstrende hyacint - og tulipanmarker, er altså bare så dejlig. Ydermere glæder vi os til i år at opleve det berømte blomsteroptog Bloemencorso

I frisk stil starter vi ud hjemmefra, men ak og ve, vi når ikke langt ned i Tyskland, før vejarbejde medfører alen lange køer. Der er stort set vejarbejde hele vejen fra Neumünster til Hamborg.

Vi har planlagt en overnatning på Camping Steller See i nærheden af Bremen. En strækning på 417 km, som det tager os 7 ½ time at tilbagelægge.

Camping Steller See er en Acsi plads, der ligger 3 km fra A1 ved Bremen.
Perfekt plads til en overnatning.

Pladsen ligger ned til en stor badesø, og alt fremtræder ualmindelig velholdt.

Vi behøver ikke at spænde fra. Toilet og badefaciliteter er nyrenoverede. Her kommer vi gerne igen. yes

Receptionen på Koningshof.

Efter en god nats søvn og lidt morgenmad er vi snart klar til at køre videre. Det er Langfredag som er helligdag både i Tyskland og Holland, så i forventning om at trafikken er rimelig moderat, tager vi hul på de sidste 379 km.

Det går da også vældig godt - lige indtil vi når det store motorvejsnet rundt om Amsterdam. Her er et større vejarbejde igang, hvilket vores gps er totalt uforstående overfor. I hvertfald viser skærmen, at vi kører ude midt i ingenmandsland. Med lidt held og lidt sved på panden får vi dog valgt den rigtige rute.

Midt på eftermiddagen ankommer vi til Camping Koningshof. Campingpladsen ligger mellem byerne Rijnsburg og Voorhout, ca. 50 km sydvest for Amsterdam.
Velvidende at påske er højsæson på disse kanter, har vi i god tid reserveret plads hjemmefra.

Solen skinner fra en skyfri himmel, og vi er godt igang med at stille op, da nogen pludselig råber " Hej Feriejensen ". Det viser sig at være to sæt danskere, der genkender os fra hjemmesiden. De fortæller, at de netop har valgt denne plads udfra vores tidligere beskrivelser. Vi får udvekslet lidt campingerfaringer, og især går snakken på vejarbejdet omkring Amsterdam, som også havde voldt dem lidt problemer. De har derfor allerede besluttet at vælge en anden rute hjem.
( Hvis I læser med her, så håber vi I kom godt hjem smiley )

Så er vi på plads og har fået stillet op.
Det er en komfortplads på 120 m2, så vi har oceaner af plads.

Næste dag starter med lidt overskyet vejr. Vi har egentlig planlagt bare at blive på campingpladsen og tage en "slappe af" dag, men da vejret over middag begynder at klare op, bliver vi enige om at tage en lille tur til nabobyen Katwijk. Det er en af Hollands populære badebyer, og der er bygget massivt både langs strandpromenaden, men også på selve stranden ligger ferielejligheder, restauranter og cafeer side om side.

Strandpromenaden i Katwijk

Vi skal lige ned og trave en tur på stranden. Det ligner meget de brede sandstrande ved Vesterhavet bortset fra, at det her er tilladt at bygge helt nede på stranden. no

Dejlig strand og blæsten er frisk.
Cafeerne ligger side om side helt nede på stranden.

På hjemturen kører vi lidt rundt i nærområdet, og nyder synet af tulipanmarker i fuldt flor.

Hyacintmarkerne står også i fuldt flor. Duften er aldeles overvældende.

Nu har vi jo efterhånden været i dette område af Holland flere gange, så det er ved at være lidt svært at finde nye udflugtsmål, med mindre vi vil ud på længere køreture.
Haarlem har vi dog endnu ikke besøgt, så idag går turen dertil. Vi har besluttet at tage med toget, så vi kører de 3 km til stationen i Voorhout. Her er der gratis parkering, og siden sidst er det nu muligt at betale med Visa kort i billetautomaten.
En returbillet til Haarlem koster godt nok 10 euro pr. person, men så kan vi begge slappe af og nyde synet af de mange flotte tulipanmarker, vi passerer på strækningen, uden at skulle koncentrere os om trafikken og parkeringsmuligheder.

Haarlem er en gammel middelalderby og byder på såvel kanaler, broer som de typiske hollandske gavlhuse.

Vleeshal bygget i år 1603 og frem til det 18. årh. Det var i mange år det eneste sted, der måtte handles med fersk kød.

En flot indgangsportal til et meget smalt byhus. Vi fandt aldrig rigtig ud af, hvad det var for et hus.

Domkirken St. Bavo med det 80 meter høje tårn. Efter sigende skulle Mozart have spillet på orglet her.

St. Bavo. Den lave tilbygning indeholder små butikker og cafeer.

Der er forårs - og påskestemning hos blomsterhandleren.

Kanalparti med vippebro. Obs. de smukke trappegavlhuse på højre bred.

Molen De Adiaan.
Her kan man se, hvordan en gammel hollandsk mølle fungerede. Ved siden af ligger en hyggelig restaurant, hvor man kan sidde og nyde synet af trafikken ude på kanalerne.

Skal - skal ikke ?
Vi er faktisk lidt i tvivl, om vi skal tage en tur til blomsterparken Keukenhof, da vi jo har været der 2 gange tidligere.
Det ender med et "skal", og det blev, som ved de tidligere besøg, en dejlig dag i smukke omgivelser.

Gensyn med Keukenhof - altid et besøg værd.

Her kan man altså ikke undgå at komme i rigtig forårsstemning.

Et par hollanske ungmøer i nationaldragter står til rådighed for gæsternes spørgsmål.

Velanlagt og velplejet. Overalt er parken en fryd for øjet.

På vej ned til de store drivhuse, der bestemt også er et besøg værd.

Så kan det da næsten ikke blive smukkere ?

Sidste billede fra Keukenhof inden vi siger farvel og tak for denne gang.

På hjemturen gør vi et par stop for at nyde de mange blomstermarker, der ligger i området omkring Keukenhof.

Nok se, men ikke røre. Man kunne nu godt blive fristet til at plukke en buket, mon nogen ville opdage der manglede et par stykker ?
Nej nej, jeg gjorde det altså ikke angel

Sidste gang vi var i Holland, var vi ikke i Amsterdam, så nu er det på tide med et gensyn med den dejlige by.
Vi tager igen toget fra Voorhout. Pris retur pr. person 16½ euro og med skift i Haarlem. Der er forbindelse hver ½ time, og turen tager ½ time. Den offentlige trafik i Holland er utrolig velfungerende.

Så er vi klar til at bevæge os ud i Amsterdams pulserende liv.
Her nær banegården lægger turbådene til, der sejler turister rundt i byens kanaler. Vi var med på en sådan tur på vores allerførste besøg i byen, så nu springer vi over.

Intet besøg i Holland uden et besøg i en ostebutik. Her en trendy en af slagsen.

Amsterdam har så mange smukke, gamle og velbevarede forretningsfacader.
Denne er nu blevet hjemsted for Det Nationale Brillemuseum.

Det er sådanne smukke miljøer i Amsterdam, der gør at vi vender tilbage gang på gang.

- og så disse arkitektoniske perler. Fine detaljer og så er helhedsindtrykket da i særklasse en nydelse.

I sidegaderne hvor alt ånder ro og idyl.

Flotte vinduespartier, men godt man ikke skal pudse dem. smiley

En hel dags byvandring giver trætte ben. Så nu skal vi ned på hovedbanegården og finde toget hjem.

Så blev det fredag, og dermed dagen før det store blomsteroptog Bloemencorso Bollenstreek.
Vi har fået udleveret en brochure i receptionen med oplysninger om hele arrangementet. Her fremgår det, at iaften er hele vognoptoget stillet op i Noordwijkerhout, og kl. 20.30 kører det illumineret gennem byen.
Det lyder som noget, der godt kunne være værd at se på. Da vi ikke rigtig ved hvor mange mennesker, sådan et arrangement tiltrækker, kører vi sidst på eftermiddagen. Så regner vi med at være i god tid, og kan samtidig benytte lejligheden til at nyde omgivelserne undervejs.

Fotostop på vej til Noordwijkerhout.

- og hvor man end sig vender hen, så er der mere af samme slags.

Noordwijkerhout er en mindre by beliggende kun 10 km fra Camping Koningshof. Allerede da vi kører ind i byen, har arrangørerne sørget for, at der står folk og viser vej til ledig parkering. Meget velorganiseret.

Vi møder selvfølgelig op med store forventninger, og skuffet bliver vi bestemt ikke.
20 store ekvipager og 50 biler står linet op, pyntet med tusindvis af blomster.

Den ene flotte ekvipage efter den anden står linet op.
Ja man kan altså kun blive imponeret.

- og den her kan vi da slet ikke stå for. yes

Kreativiteten er stor...

og sikke et kæmpe arbejde, der må ligge bag.

Efter at vi har set alle ekvipager og fotograferet på livet løs, skal vi nu vente på mørkets frembrud inden hele optoget sætter igang. Ventetiden er dog ikke noget problem. Hele byen summer af liv. Byens butikker holder åbent og alle cafeer og restauranter er fyldt op med glade og forventningsfulde mennesker.

Så er starten gået.... og hvor er det altså bare flot.
Nedenstående billeder viser blot et lille udvalg af ekvipagerne.

Det hele slutter først kl. 22.45. Så nu skynder vi os hjem, så vi kan være friske til imorgen.

Lørdag - dagen hvor det store blomsteroptog løber af stablen. Iføge programmet skal optoget arrivere til Voorhout ca. kl. 11.20. Så vi tager en kande kaffe med og kører kl. 10.
Det viser sig, at vi er i rigelig god tid.
Udover de store ekvipager deltager nogle skoleorkestre, samt byens børn med fint pyntede trehjulede cykler, sæbekassebiler m.m.

Dagen starter med børnenes eget lille optog. Stolthed og koncentration lyser ud af øjnene på de små, og anerkendelsen fra publikum udebliver da heller ikke.

Det tog flere timer inden hele optoget havde passeret forbi os. En lidt langtrukken forestilling efter vores mening, måske fordi vi jo allerede havde taget forskud på glæderne dagen før. Vi synes faktisk optoget fredag aften i Noordwijkerhout var flottere.

Ferien synger desværre på sidste vers, så nu tager vi hjem og pakker ned.
Traditionen tro går vi sidste aften op og spiser på campingpladsen restaurant. Maden her er virkelig lækker, langt over hvad man normalt forventer på en campingplads.

Campingpladsens hyggelige restaurant, hvor ilden buldrer i pejsen.

Her spiser man godt. Lækker mad til rimelige priser.

Søndag morgen kl. 07.00 er der afgang. Hjemturen klarer vi på en dag, og med et par pauser undervejs er vi vel hjemme kl. 20.00.

Turen kørt ialt 1955 km.

Har du fået lyst til at se mere om vores ture til Camping Koningshof, Keukenhof, Amsterdam og andre udflugtsmål i nærheden, så kan du læse mere her :