Syd Frankrig - Provence -Alpe d`Huez.
Sommerferie 2008

Fredag 3 juli kl. 06.00.
Jubiii , så er det afsted på sommerferie.
I år går turen først til Middelhavet i Syd Frankrig, og derefter til Alpe D`Huez, hvor vi bl.a. skal se kongeetapen i Tour de France.
Morgenkaffen indtages traditionen tro på Hylkedal, og efter en hurtig proviantering ved grænsen, går det mod Hamborg.

Så er det frokost tid.

Denne fredag betegnes trafikmæssigt, som en af de sorte køredage i Tyskland, og trafikken er da også tæt, især ved Elbtunellen går det langsomt, dog uden det går helt i "stau".
Vi har valgt at tage ruten over Luxemborg, og ved 21 tiden, er vi nået ned til Eifel området i Tyskland, hvor vi tager en overnatning på Camping Landal Wirfttal. Campingpladsen ligger ved en lille sø, få kilometer fra motorvejen. Vi giver 30 euro for en overnatning, (husk at vise campingkortet det giver rabat). Vi får udleveret en nøgle til bommen, så kan vi køre så tidligt, som det passer os næste morgen, og bare aflevere nøglen i postkassen ved receptionen.

Betalings anlæg i Frankrig - de tager sig godt betalt

Næste morgen er vi køreklar kl. 06.30, og ret hurtigt passerer vi grænsen til Luxemborg. Det giver mulighed for at tanke billig bensin, men da vi ser en kilometer lang kø ved tankstationen, vælger vi at køre videre, og inden længe har vi passeret grænsen til Frankrig.
Turen gennem Nordfrankrig er lidt ensformig, og er overvejende præget af store landbrugs arealer så langt øjet rækker. Da vi nærmer os Lyon, begynder landskabet at ændre karakter. Vi kører langs den smukke Rhone flod og snart begynder bjergene at dukke op i horisonten.

I Lyon lykkes det os at køre forkert, da vi skal ned gennem en tunnel. En situation der, under normale omstændigheder, ville banke blodtrykket op i nærheden af 200, men takket være "frk. Nuvi" kommer vi hurtigt tilbage på rette spor igen.
 Pyha, Lyon er altså ikke det bare pjatværk, at køre forkert i.
Efter et par timers kørsel mere, er vi ved at være møre, og kører ind på en kommunal campingplads til en overnatning. Vi har desværre glemt pladsens navn, men prisen for en overnatning glemmer vi ikke ....72,50 kr alt incl. En rigtig hyggelig plads, dog toilet/bad af ældre dato, men pænt og rent.

Søndag morgen igen tidligt op og afsted. Efter en smuk og varm tur ned gennem Provence, ankommer vi først på eftermiddagen til www.campdudomaine.com  Vi har, efter anbefaling, reserveret plads hjemmefra, og vi får hurtigt anvist vores parcel. Det viser sig at være en stor plads ca 120 m2, omgivet af høje neriehække og med store platantræer, der giver mulighed for god skygge.

Sidste rast inden Middelhavet.

Ankommer til Camp du Domaine.

Indkørsel og reception.

Vores plads ligger i et lille vænge med kun 6 parceller, og lige ud til campingpladsens egne vinmarker. Vi er de eneste danskere, vore naboer er fra Holland, Tyskland og Frankrig. Det passer os fint, vi synes, det er hyggeligt at være omgivet af andre nationaliteter, når vi er på ferie.
Vi får hurtigt vognen stillet op, men får et problem da vi skal tilslutte strømmen, der skal bruges fransk stik, og vi har kun vores alm. CE stik. Nå, heldigvis kan der købes en adapter i supermarkedet til 15 euro, og med et køleskab der bugner af bl.a. dansk smør og ost, betaler vi gerne prisen ;-))

Udkørslen på Domaine.

Næste dag går vi en en tur rundt på pladsen. Eller rettere sagt på noget af pladsen, for den er kæmpe stor, 45 hektar og 1200 parceller. Pladsen ligger , hvor der før har været en vingård, og en del af jorden bruges stadig til at dyrke vin. Den smager iøvrigt ganske udmærket  og sælges i pladsens supermarked, der er rimelig velassorteret og også har en lille bager afdeling.

Masser af palmer og nerier.

Vores parcel er stor, så der er god plads til en hyggekrog.

På pladsen findes også en restaurant, pizzaria, bazar, og wellnesrum, samt et stort aktivitetsområde, med mulighed for at dyrke alt hvad hjertet begærer af sportslige aktiviteter. Der er desuden en bar og en scene, hvor der er underholdning flere aftener om ugen.
Pladsen ligger med direkte adgang til en dejlig sandstrand, men her i juli måned er pladsen trang, og vi ligger som sild i tønde. På grund af pladsens størrelse er der, fra mange pladser, temmelig langt at gå til stranden. Overalt fremtræder pladsen pæn og velholdt, desværre måtte vi ikke bruge vores kul grill, da brandsikkerheden vægtes meget højt, og det er selvfølgelig OK, selv om vi savnede et par gode bøffer fra grillen.

Bar og pizzaria.

Bazaren, sælger alt i postkort, aviser og badeudstyr.

Camp Du Domaine er en meget stor plads på et meget kuperet terræn.

Pladsen ligger med direkte adgang til en lækker sandstrand.

I dag kører vi en tur til den nærmest liggende by, Le Lavandou. Det er et tidligere lille fiskerleje, der nu er vokset til en turist/ferie by med mange hoteller og ferielejligheder. Byen har et hyggeligt havnemiljø og en kæmpe marina, og langs strandpromenaden ligger cafeer på stribe. Vi slår os ned på en af dem, og bestiller en gang at drikke. Her serveres en cola og øl med en lille skål peanuts, chips og oliven. Uhmmm - nydes mens vi studerer livet på den dejlige strand. Bagefter går vi lidt rundt og ser på byens butikker, inden vi kører hjem til campingpladsen, hvor vi tilbringer eftermiddagen på stranden.

Le Lavandou.

Skønne og eksotiske planter præger bybilledet.

Så er der serveret smiley

Strandliv i Le Lavandou.

Efter en god dag på stranden, med nogle dejlige dukkerter i Middelhavet, kører vi sidst på eftermiddagen en tur til den nærliggende by Bormes les Mimosas. En smuk og charmerende middelalderlandsby, der ligger op af en bjergside. Vi finder en stor parkeringsplads oppe ved kirken, og begiver os ud i byen. Bormes er kåret til, village fleurie, en betegnelse der gives til Frankrigs mest blomstersmykkede byer, og overalt blomstrer nerier, bougainvillaer, hortensiaer og eukalyptus.

Bjarne nyder udsigten over landskabet.

Vi går rundt i den gamle bydel med smalle gyder og trappegader, og her er der rigtig mange spændende pige-butikker, altså dem der med masser af tøj og alskens lækre ting og sager til hus og have ;-)))
Der er også mange restauranter og cafeer i byen, og fra nogen af dem, er der den dejligste udsigt ud over Provence og Middelhavet.

Så er det shopping time.

Her er meget at kigge på, og omgivelserne er da vildt charmerende.

Bourgainvillaen blomstrer.

Slentretur i Bormes les Mimosas.

Udsigten fra Bormes. Middelhavet kan lige skimtes i det fjerne.

Idag går turen til St. Tropez. Vi vælger at stå tidligt op, så vi kan komme afsted inden den værste trafik begynder. Vi tager vej N98 og Frk Nuvi  leder os let og ubesværet ind til byen.
Nede ved havnen er der en kæmpe stor parkeringsplads, og så er det ellers bare med at komme ud at se- eller blive set i St. Tropez. Selv om man er forberedt på, at det er her "jetsettet", fra såvel Europa som Amerika holder til, så er det nu alligevel overvældende, at gå langs havnen, og se de enorme lystyachter, der ligger side om side. De fleste af dem, har store solsenge på dækket, pyntet med puder og håndklæder smukt broderet med bådens navn, desuden er der stillet ægte palmer og store blomsteropsatser dekorativt op.

St. Tropez.

Alt imens sidder ejerne med et glas isvand ( figuren betyder meget her... ) travlt beskæftiget med at tale i mobiltelefon, mens deres ansatte knokler med at spule, pudse og polere.
Dagen lang er der leben langs havnen, hvor der også står en del kunstmalere og udfolder deres talent og sælger ud af egne værker. Den gamle bydel har mange spændende/dyre butikker og restauranter. Vi valgte at køre hjem sidst på eftermiddagen, og købe en pizza på campingpladsen.

Legetøj for folk med en stor pengepung.

Her spiser de rige og kendte. Da vi ikke er nogen af delene, snupper vi en pizza hjemme på pladsen.

Så bliver de vist ikke meget større ?

Havnekontoret i St. Tropez.

Idag kører vi en tur op i bjergene, Massif des Maures, til en lille by Collobrières, også kaldet kastanjebyen.
Vi vælger at tage bjergvejen op gennem Bormes, og det er en utrolig smuk men også nervepirrende tur. Vejen bliver smallere og smallere, med det ene hårnålesving efter det andet. Ruten bruges meget af cykelryttere, så vi frygter ved hvert sving, at der kommer en susende op i forruden. Nå, vi når helskindet frem. Byen er en lille typisk fransk landsby, og der er egentlig ikke de store seværdigheder, men til gengæld oser stemningen af provencalsk charme.

Gymnastik opvisning på torvet.

Denne dag er der gymnastikopvisning på torvet, og det har stor tilslutning fra de lokale. Vi bruger et par timer på at trisse rundt i byen, og kører derefter hjem. Til hjemturen vælger vi en større vej, da vi lige pt. har fået nok af hårnålesving.

Collobriéres.

Så er det blevet tid til at pakke sammen, og forlade Middelhavet.
Vi vil gerne se Gorges du Verdon, Europas svar på Grand Canyon, så vi sætter kurs nordpå, og kører mod Sisteron, hvor vi finder en campingplads ved Volonne
www.l- hippocampe.com
Pladsen ligger midt i Provence og meget centralt for mange spændende udflugtsmål. Campingpladsen ligger hyggeligt i en gammel oliven og kirsebærsplantage, ved floden Durance.

Ankommer til Camping L-Hippocampe.

Den gamle akvædukt i Volonne.

Napoleon har også været her. Ved byens gamle vaskebænk viser et vægmaleri Napoleon og hans troppers besøg i byen.

Desværre må man ikke bade i floden pga. forurening, men der er pool på pladsen, desuden er der en masse aktiviteter for unge, bla. underjordisk diskotek. Pladsen har en lille butik, med et meget begrænset udvalg, men der er indkøbsmuligheder i Volonne, samt flere store supermarkeder i nærheden.

Pladsens pool.

Volonne er en lille landsby med ca. 1500 indbyggere, og som det ses på byens forretninger, er det ikke den store velstand, der præger byen. Det har nu sin charme.

Fra venner og bekendte, der har ferieret i Frankrig,  har vi ofte hørt om de smukke lavendelmarker i Provence, så det er noget af det, vi gerne vil ud at se.
Idag starter så turen ned til området omkring Valensole, her findes verdens største
arealer beplantet med lavendler. Snart begynder den ene lavendelmark efer den anden at dukke op, indtil vi efterhånden befinder os i en helt blålilla verden.
Det er rigtig smukt, og de gule solsikkemarker er med til at understrege de dejlige farver.

Velkommen til

Provence

Fra Valensole går turen videre over Riez, til Moustiers Sainte-Marie. Det er en af Frankrigs smukkest beliggende byer, og en gammel middelalder by der nærmest klamrer sig fast til klipperne bag den.
Byen ligger desuden ved en af indfaldsvejene til Gorges du Verdon slugten. Vi prøver forgæves at finde en p-plads, men opgiver tilsidst og fortsætter mod Gorges du Verdon.

Moustiers Sainte Marie.

Fra Moustiers Sainte Marie starter vi turen ind gennem Gorges du Verdon, Europas dybeste canyon.
På hele ruten findes der mange steder, hvor det er muligt at parkere bilen og gå ud og beundre landskabet, de fantastiske bjerformationer, og Verdonfloden der flyder dybt nede i bunden af slugten. Verdonfloden har sit udløb i den meget smukke turkisfarvede sø Lac de Sainte Croix.
Hele turen er så fantastisk, at det er umuligt at beskrive, men det er et sted vi bare tilbage og opleve engang igen.

Lac de Sainte-Croix.

Rundt i Gorges du Verdon - nogen steder er vejen hugget ind i klipperne.

Gorges du Verdon slugten.

Der bades og dyrkes sejlsport i Verdonfloden.

Castellane.

Vi fortsætter til Castellane, hvor vi finder en p-plads, og går en tur ind i byen. Allerede på lang afstand kan vi se byens store attraktion, det lille kapel, der ligger på en kæmpe stor flad klippe over byen. Vi traver lidt rundt i byen, og slutter turen med et cafe besøg, mens vi studerer de mange turister, der valfarter til byen.

Efter 4 dage på Camping L`Hippocampe i Volonne, er det blevet tid til at pakke sammen. Det er heldigvis nemt overstået, da vi kun har markisen med, når vi er sydpå.
Vi skal videre nordpå til Alpe d`Huez og opleve Tour de France.
Vi vil prøve at følge Napoleonsruten ( N85 ) fra Volonne til Vizille. Napoleonsruten, der oprindeligt går fra Cannes i syd til Grenoble i nord, er den rute Napoleon brugte på sit tilbagetogt mod Paris i 1815.
Det kan du læse mere om her :